Leerkracht

Ik heb gekozen voor het thema ‘kinderrechten’ omdat dit aansluit bij de criteria (J. de Scheffer, 2015) . Het is namelijk:
-Boeiend, omdat het gaat over kinderen van dezelfde leeftijd en zij ook terugkijken naar hun eigen leven
-Concreet, naast dat zij kijken naar kinderen in andere landen kijken zij ook hoe het kinderrecht in hun eigen dagelijks leven naar voren komt

Bij het maken van deze webquest heb ik bewust gekozen voor veel verschillende soorten opdrachten en werkvormen. Waardoor de leerlingen niet alleen maar hoeven te lezen en te schrijven, maar ook mogen kleuren, omschrijven en bewegen. Daardoor betrek ik ook andere vakgebieden zoals taal en handvaardigheid

Met de opdrachten die ik in de webquest heb gestopt wil ik bereiken dat de leerlingen gaan nadenken over alle dingen die in hun eigen leven heel vanzelfsprekend lijken, maar die dat eigenlijk helemaal niet zijn. Daarnaast heb ik ook geprobeerd het evenwicht tussen denken-voelen en doen, hoofd-hart en hand te vinden.

Mijn doel met deze webquest is dat de leerlingen zien wat kinderrechten inhouden en hoe dit in hun eigen leven naar voren komt. Dit hebben zij behaald wanneer zij goed nagedacht hebben over wat het precies inhoudt, dit wordt al aan hen gevraagd door de opdrachten te maken. Als zij deze doelen behaald hebben leren zij dat alles wat zo goed geregeld is voor hen, niet overal in de wereld is. Daarom moeten zij ook rekening houden met anderen en zich realiseren dat je uit alles wat je hebt het meeste moet halen.